Despre proiect


Proiectul reprezintă implementarea la nivel local a unei campanii internaționale prin folosirea principiilor de bază și a valorilor promovate de aceasta, însă adaptată la contextul și nevoile locale.

hate_4

Urmărim implementarea și în Timișoara a campaniei internaționale No Hate Speech Movement, campanie inițiată de Consiliul Europei.

La baza elaborării prezentei aplicație stă manualul internațional (COMPASS) de educație pentru drepturile omului precum și varianta sa tradusă în limba română (REPERE).

Avem în proiectul de față două direcții generale promovarea educației pentru drepturile omului cu scopul dezvoltării unui spirit civic și folosirea educației pentru drepturile omului în vederea combaterii discursului instigator la ură (hate-speech).

Educația pentru drepturile omului reprezintă  un set de “programe si activitati educationale care promoveaza egalitatea demnitatii umane, in conexiune cu alte programe care promoveaza invatarea interculturala, participarea si sustinerea minoritatilor” – definitia oficiala a educatiei pentru drepturile omului in cadrul Programului de Tineret al Consiliului Europei.

Este din ce in ce mai larg acceptata idea ca trebuie acordata mare atentie educatiei tinerilor pentru drepturile omului nu doar datorita importantei sale pentru societate, ci si pentru ca tinerii insisi calorizeaza ce au de castigat din acest gen de activitati. Societatile contemporane si indeosebi populatia tanara se confrunta din ce in ce mai mult cu fenomene de excludere sociala, pe baza diferentelor religioase, entice sau nationale si prin dezavantaje- si avantaje- globalizarii. Educatia pentru drepturile omului abordeaza aceste probleme importante si contribuie la intelegerea diferitelor perceptii, credinte, atitudini si valori ale societatii moderne multiculturale.Ajuta indivizii sa gaseasca modalitati de valorificare pozitiva a acestor diferente.

Exista multe definitii si diferite abordari dar educatia pentru drepturile omului este cel mai bine definita din perspectiva a ceea ce isi propune sa obtina. Scopul pe termen lung al acestui proiect programe este sa dezvolte o cultura in care drepturile omului sunt intelese, aparate si respectate.

Aceasta arata necesitatea ca educatia eficace pentru drepturile omului sa fie in primul rand centrata pe cel care invata(cursant): trebuie sa inceapa de la nevoile, preferintele, abilitatile si dorintele fiecarei persoane, in cadrul fiecarei societati.

O abordare a invatarii centrate pe cursant recunoaste valoarea actiunii propii si a schimbarii personale si ia in considerare contextual sau social dar nu inseamna ca toti educatorii trebuie sa lucreze izolat sau ca nu pot invata de la altii care lucreaza, poate, in contexe diferite. Ceea ce aduna la un loc educatorii din domeniul educatiei pentru drepturile omului din intreaga lume este o “intreprindere” comuna- dorinta de a promova si de a trai intr-o lume in care drepturile omului sunt pretuite si respectate.Exista directii generale, metode testate si verificate, materiale educationale si multe persoane care lucreaza in acest domeniu – toate acestea ne pot ajuta in obtinerea unui scop comun. Acest manual doreste sa fie o noua contributie.

Conform declaratiei Universale a Drepturilor Omului, articolul 26, “educatia trebuie sa urmareasca dezvoltarea deplina a personalitatii umane si intarirea respectului fata de drepturile omului si libertatiile fundamentale. Educatia trebuie sa promoveze intelegerea, toleranta, prietenia intre toate popoarele si toate grupurile rasiale sau religioase, precum si dezvoltarea activitaii Organizatiei Natiunilor Unite in directia mentinerii pacii”.